Peru & Jungle trek till Machu Picchu.

Dag 1.

Vi vaknade tidigt & stressade som idioter för att hinna bli klara tills vår 7am pickup. Men som tur var betydde 7 egentligen 8 så vi hade till och med tid att slänga i oss lite frukost :).

Vi satte oss i en van & började köra upp, upp, upp. efter några timmar kom vi upp på toppen av berget, blev avsläppta & givna varsin cyckel & hjälm. Så var det bara att sicksacka sig ner för berget, så jävla kul det var. Spec att ta kurvorna i hög fart ;).

Tyvärr tog det roliga slut alldeles för fort :( Vi fick lunch & åkte en stund till. När vi kom till hostelet var det bara för mig & Pernilla (en av de svenska tjejerna jag reste med några veckor) & några andra att hoppa på en annan bil som skulle ta oss till the river för lite riverrafting ;). Det ni, det var såååå skoj, & självklart ramlade jag i, det ska man väl, eller?. Efter det vart det middag & sängen då vi hade en riktigt tidig start dagen efter.

Dag 2.

Vi vaknade tidigt, packade våra saker & gick för att äta frukost, innan den otroligt långa hiken uppför ca 9 timmar. Tyvärr hade mina ben blivit uppätna av myggorna vid floden kvällen innan & som vanligt fick jag en allergisk reaktion. Eftersom jag vet om att jag brukar reagera av myggor är det extremt korkat av mig att glömmamina antihistamin i min packning kvar på hostelet i Cusco :(

Så på denna 9 timmar långa hike hade jag riktigt svårt att andas. mina med trekare fick ta min väska & jag gick längst back & försökte få luft.

Vi gick på en inca trappa, precis bredvid oss... ett 1000m stup. Känner att jag verkligen har lyckats med att övervinna mina fear of heights för det var bara lite halv läskigt.

Vi slutade denna dags hike med en kall öl i en hot spring ;)

Efter att vi lämnat väskorna påhostelet gick vi för att leta upp ett apotek. På vgen till apoteket hittade vi ett litet medical center & gick in. Sjuksystern tittade på mina ben,pep till & ringde läkaren :) men jag visste att det var lungt, hon kanske inte hade sett värre men det har jag, haha. Jag var inte ens i närheten av hur jag såg ut på Dominikanska republiken för några år sen. :)

Fast benen & fötterna var rätt uppsvällda, jag hade till och med fatrolls :/

Anyways, efter det åt jag en snabb middag, då minhud på benen var så spänd att det gjorde ont. Så vid 21.30 sov jag stenhårt.

Dag 3.

Sovmorgon... frukosten var kl 8i! under frukosten fick vi ett offer jag & tjejerna inte kunde motstå.

För en liten avgift skulle våra väskor bli bilade till lunch stället:)

Hiken denna dag var lätt som tusan. vet inte om det var för att det inte var likauppför eller eller för att jag kunde andas. Men tiden gick ganska fort. Ca en halvtimme innan lunch stället var det en liten "lucka" i den strömma floden som lixom låg i lä & inte var ström alls. & eftersom det var varmt var det några av oss som tog oss ett dopp, kallt som tusan var det dock.

lunch gick vi på/bredvid ett järnvgsspår. Jag började sjunga på, stand by me, vilket blev början till ett 3 timmar långt 2 manna kör maraton för mig & Pernilla :)

Vi hamnade några meter bakom alla andra. Vid ett tillfälle var vi tvungna att korsa en bro men då kom det ett tåg som inte skulle ha kommit enligt tidtabellen så vi fick gott vänta :)

På kvällen var det sista middagen med gänget men som vanligt gick alla till sängs innan 10pm :)

Dag 4.

Började ca 4.30am med en liten promenad till machu picchus main gate, & sen en timmes hike uppför till den verkliga ingången, phu.

Tyvärr hade det regnat en massa hela natten & diset låg kvar över machu picchu, så man såg ingenting typ, under den guidade turen. Vi satte oss & väntade i ca en timme, hoppades att det skulle lyfta. Vissa i vår grupp hade gått upp ännu tidigare för att få en biljett till berget Vaina piichu, som overlooking machu picchu. Men eftersom det är ca 5 pers varje år som ramlar ner från det berget & det hade regnat var det till slut ingen som gick upp.

Tillslut lyfte diset & machu picchu låg framför oss.

Vi stannade i machu picchu ca 9 timmar, bara satt där & tittade, pratade & åt vår matsäck :)

Vi tog oss tillbaka till Aguas Calientes lagom för middag innan tåget skulle gå. Tyvärr var maten god men inte bra för vi alla tre (& minst 1 till hörde vi senare) mådde dåligt. Pernilla spydde till och med på tåget.

Tåget skulle bara ta oss till Ollantaytambo & där skulle en buss hämta upp oss, men vi hittade inte bussen & blev tvungna att köpa biljetter på en annan buss. Vi fick pengar tillbaka för detta men mannen där var väldigt otrevlig about it.

Cusco.

Vi kom till cusco tidig morgon & la oss direkt i sängarna på hostelet då vi var riktigt trötta, men oxå för att ingen av oss mådde 100%

Min tid i Cusco före treken till machu picchu spenderades mest i sängen men oxå lite tid hos en av alla billiga massörer i stan. Jag hade haft så ont i ryggen den senatse tiden, så jag gick för att knåda ut alla knölar i ryggen & som hon tog i & fan vad ont det gjorde. Tror till & med att jag hade blåmärken efter.
Dagen efter gick jag för att få skön massage med varma stenar :), då kändes det bättre.

Jag spenderade 1 extra natt i cusco efter machu picchu då jag åt "avskedsmiddag" med tjejerna, sen tog jag en 20 timmar lång buss till Lima där jag spenderade en natt innan jag flög vidare till mitt sista destinationsland & Miami.

Min tid i Peru, spenderades typ bara i cusco & machu picchu. Men det finns ju så mkt mer att se så jag får nog åka tillbaka nån dag ;)