=)

Nagot som ar valdigt mysigt nar man reser ar alla nya manniskor man traffar och hur man traffar dom...

Samma kvall som jag skulle aka till Xi'an satt jag i en soffa pa hostellet och mer eller mindre bara vantade pa att klockan skulle ticka pa, en kvinna kommer fram och fragar om hon kan sitta dar, visst...
Efter bara en sekund vander hon sig mot mig och sager att hon bara maste fa beratta nagot =) Brangelina har gjort slut.....(brad pitt & angelina jolie) & jag reagerar precis som forvantat =) wwwhhhhaaaaaaatttttttttt...
plotsligt var kl en timme senare och dax for mig att ga, vid det laget hade vi mer eller mindre berattat hela vara livshistorier, jag kommer aldrig att traffa henne igen men det ar coolt hur man mer eller mindre bara hej pratar du engelska, ah vad bra jag maste prata av mig lite =)

Sen ar det mindre roligt ibland nar man skulle vilja prata pa med folk men man inte "hittar" nan man "tycker om" som har i xi'an, eller pa detta hostel iallfall...

Jag gillar staden xi'an battre an beijing, men generellt satt ar manniskorna ratt otrevliga, och jag bara maste saga detta, men jag tycker sa javla synd om de sma barnen...vid forsta anblicken verkar de vara sa pakladda att de knappt kan rora sig men sen ser man att det ar "oppet" vid "skrevet" eller fran typ navel till ryggen och de har inga byxor eller bloja, jag har sett barn som bara har satt sig ner for att kissa....halla det ar fan minusgrader....fatta ga med rumpan bar hela dagarna!!

Jag har svart att bestamma mig for var jag ska ta vagen efter shanghai, ska jag fortsatta i kina eller aka vidare mot vietnam eller laos? jag vet inte....hjalp!!

irriterad? pa morgonkvisten...

Klockan ar lite over 9 pa morgonen har och jag har varit uppe nastan hela natten, jag har varit jatte trott men olyckligtvis bor det en kvinna i mitt "rum" som snarkar varre an pappa...
Jag tog fram min mp3 och satte den pa hogsta volym men fortfarande horde jag mest henne.......aaaaahhhhh

Hostelet har en bar dar folk roker valdigt mkt och det kanns som alla roker overallt, vilket for mig ar jatte jobbigt...mina ogon taras hela tiden...

Kenneth, i Xi'an bor jag i "centrum" ratt nara The bell tower =)

Min resa i Kina gar nog ratt fort som ni sager men det ar svart att fa sov plats pa tag sa man maste boka snarast hela tiden =(

Nu maste jag rusa ska med en tur till terracotta soldaterna =)

Xi'an

Tagresan hit till xi'an var nastan laskigt smartfri, jag hittade ratt tag och hytt pa en gang. I vilken jag och 3 kineser sov, prick kl 21.18 borjade taget rulla.. jag laste ca en timme innan jag somnade, sen vaknade jag 7.30 och en timme senare var vi framme...

Hostelet ar storre an det i Peking och mindre mysigt men men, vi far se vad som hander, aker igen pa fredag, fixade tagbiljett till Shanghai idag samt gick till the bell tower, vilket tydligen var ett maste har =)

Tyvarr har jag bestamt mig for att skippa Japan, det skulle kosta mig ca 10 000 for ca 3 dagar, vilket kanns lite haftigt...da tar jag det hellre en annan gang och reser runt lite mer...men det kanns jobbigt.

Internet ar lika segt har, men jag hade tankt lagga upp bilder anda, tills jag upptackte att allt pa datorn ar pa kinesiska, ..iallafall det blev valdigt komplicerat sa ni far vanta ett tag till =)

Imorgon ska jag bla aka till terracotta soldaterna, det ska bli superkul =)

Tack for kommentarerna =)

sen sist

Sist jag skrev, skrev jag att jag var valdigt trott vilket var valdigt sant men nar jag gick ifran datorn sag jag att amerikanerna och tva andra (Tobias fran osterike & Anna fran ryssland bada pluggar i st petersburg, & bada var med pa hiken pa dagen.)
satt vid ett bord och snackade over varsin ol, sa jag satte mig ner oxa, snart hade jag en baccardi breezer i handen och lovat att folja med till nagra barer. Eller planen var att bli lite onyktra sa vi kunde ga till ett "ktv"
(ett stalle med kareoke rum om jag fattade det ratt)
men efter forsta baren var Tobias valdigt angelagen om att aka till en club han hade hort talas om.
Han hade det nerskrivet pa ett papper som vi visade chaufforen, sen akte jag, Tobias och Anna i en taxi och amerikanerna i en annan da de vagrade lata oss aka 5 i en bil.
Tyvarr visste inte chaufforen var han skulle sa vi tappade bort amerikanarna, som hade lappen.
efter mkt om och men hittade vi ratt stalle men vid det laget hade jag och anna tappat lusten helt, sa vi lamnade party sugna tobias och forsokte hitta en engelsktalande person som kunde tala om for en taxi var vi skulle, vilket kan ta sin lilla tid.
tillslut hittade vi en men taxi chaufforen tog oss helt helt fel sa vi gick ur taxin utan att betala...har san angest for det...
Vi visste var vi var nagonstans ialla fall sa vi gick en bra bit till hostelet, och val inne pa mitt "rum" lag amerikanarna och sov, ingen taxi chauffor hade vetat var stallet vi skulle till var sa de hade ringt till hostelet och bett de saga adressen till klubben men efter en stund i taxin forstod dom att taxin tog dom till hostelet sa de gick och sov istallet...lyckat va =)

Igar, lordag, hade jag san huvudvark att jag bestamde mig for att stanna pa hostelet och lasa hela dagen, riktigt skont faktiskt, pa kvallen satt jag & anna och spelade kort och pratade i nagra timmar.
Innan jag gick och la mig sa jag hej da till seth och john som skulle med ett tag vid 12 pa natten, men nar jag vaknade imorse ar seth den forsta jag ser, stackarna missade taget och maste ta ett mkt dyrare flyg imorgon istallet...=)

Idag har jag varit inne i den forbjudna staden vilket ar dar en massa olika generationer av kejsare och deras hov bodde, det kallas den forbjudna staden for att ingen annan fick komma in dar under nagra tusen ar.
Det ar valdigt stort, och det var valdigt kallt men dar gick jag omkring i nagra timmar.

Imorgon kvall aker jag ifran Peking mot Xi'an och terrakotta soldaterna, det ska bli intressant, jag har oxa hort fran andra resande att det ska vara lite varmare dar, yey..=)

Til next time, lots of love

p.s  komentera mera, roligare att blogga om ni skriver att ni laser =)

today

Igar tog jag mig till tagstationen for att kopa en biljett till Xi'an, lattare sagt an gjort da inte manga pratar engelska. Men efter ett tag hittade jag en lucka dar det faktiskt stod for engelsktalande...
Tyvarr hade de inga platser kvar av den jag ville ha sa jag fick ta den lite dyrare en sa kallad soft sleeper, da det tar ca 12 timmar att aka dit =)

Jag var oxa och tittade pa ett tempel, lama tempel =), det var intressant. De hade en valdigt lang buddha som tydligen har varit med i reckord boken =) efter det gick jag lite vilse...men hittade ratt snabbt var jag var det tog bara ca en timme att ta mig tillbaka till hostelet da en gata var avstangd.

Val pa hostelet bestamde jag mig for att ta kinesiska muren dagen efter, jag valde en tur med en 8 km lang hike, dock utan lunch sa jag begav mig ut igen for att kopa nat att ata tills imorgon, helt plotsligt ar jag vid en lang gata med sma stand dar de enbart saljer konstiga saker att ata, sa som kackerlackor, stjarnfiskar, ormar mm jag passade det igar men vet att jag maste ju prova nat, tror jag tar det i shanghai istallet...

"hemma" pa hostelet satt jag och snackade med killarna pa rummet en stund de skulle oxa gora hiken(amerikanerna seth och john, engelskmannen rob)

Idag vaknade jag kl 6 pa morgonen och sen bar det av mot muren, vi akte ca 2,5 timme for att komma till den delen vi ville, och sen borjade vi klattra for det var verkligen klattring pa vissa stallen, det var sjukt haftigt, coolaste jag nagonsin gjort.
pa slutet var det en "zip line" om man ville och jag gjorde det...ar sa stolt att jag vagade men det var laskigt som fan =)

Det har internet ar inte sa bra sa ni far tyvarr vanta pa bilder =) nu ar jag sa trott sa orkar inte skriva mer utforligt..sorry

Peking

Jag fryser....javlar vad kallt det ar och da menar jag inte bara utomhus, det finns ingen bra inomhusvarme, just nu sitter jag med fleece och jackan pa mig inomhus!! och fryser fortfarande....jobbish.

Nar jag landade i peking, vid sju pa morgonen, var jag sa sjukt trott och allt gick fel.
Jag skulle borja med att ta ut kinesiska pengar i en atm men det gick inte. vet inte varfor...vet ju att det fanns ca 1000:- dar men inte ens 500:- gick sa jag fick vaxla in 2000 baht istallet, tur att jag hade det pa mig.
Men da ville jag ju inte ta en taxi for vem vet nar jag far pengarna till kortet, maste snala, asstrott, ok sa jag tar express taget till sista stationen gar ut for att ta en taxi till ett av hostelen jag har skrivit upp,
men ingen vill stanna for mig och om de gor det och jag ger dom pappret tittar dom pa mig som om jag var knapp och aker skrattandes darifran.
En blev skitarg for att jag oppnade passagerar dorren nar jag fragade, borjade skrika en massa och akte ivag med dorren oppen!!! sorry jeez...

Tillslut fragade jag en tjej om hon kunde oversatta min lapp, hon forsokte sa gott hon kunde men det gick inget vidare, tydligen ska det bara vara att ljuda orden och sa ska det lata som kinesiska, it dident, tillslut ringde hon nan som sa ett annat hostel och sen skulle hon fa en taxi att ta mig dit, de verkar inte gilla att kora turister!?!

Tillslut fick vi tag pa en men han hade sett oss sta dar ett tag sa han sa ju utan taximeter saklart, dyrt...men vid det laget holl jag nastan pa att somna staendes.
Kom till ett valdigt ackligt och enkelt hotel, stog att det var ett hostel men de hade bara enkla, dubbel eller trippel rum.
Jag orkade inte ens bry mig bara ge mig en sang...sov ca 2 - 3 timmar inte bra dock da de holl pa med renovationer sa det var borrar och allt mojligt.
Jag lanade en pytteliten dator och bokade ett nytt hostel pa natet tog telefon nummret och letade ratt pa en taxi, igen inte det enklaste, ringde hostelet och bad dom forklara vagen for taxichafforen. det funkade =)
Jag lamnade grejorna och nastan sprang till en resturang dar jag fixade att ata med pinnar helt perfekt =)
Nu ar jag pa ett mkt mysigt hostel med dusch och toapapper =) och the forbidden city utanfor dorren =)

Hoppas verkligen att kvallen slutar battre an dagen borjade...

p.s det gar inte att ga ut pa facebook har, det ar blockerat av regeringen enligt vissa har...sjukt.

til next time, lots of love

bangkok

Jag har verkligen inte gjort mkt i Bangkok, bara tagit det lugnt.
Det var en festival i sondags pa den gata jag bor (silom festival) tyvarr var jag alldeles for trott for att uppskatta den, trakigt.

Igar spenderade jag hela dagen med att vanta pa mitt visum till kina, trakigt som fan men jag tog en massage medans jag vantade, av en kille, kunde inte riktigt slappna av da jag funderade pa nar jag rakade benen sist....

Pa kvallen gick jag pa bio, have u heard about the morgans, blev det riktigt bra faktiskt.
Sen snackade jag lite med ben, en engelsman som sager oh dear hela tiden =), och en amerikan vid namn zach innan jag somnade =).

Ikvall aker jag dock vidare mot Kina och Peking, ska bli grymt att se the great wall =)

mardroms resa

Jag lamnade mombasa och tjejerna pa torsdagen den 14 for att mota upp dom i nairobi senare pa kvallen. men jag fick absolut inte ga in pa flygplatsen i nairobi da jag skulle flyga darifran dagen efter, sa jag fick inte saga hej da till tjejerna utan fick aka till ett ofardigt hotell dar jag var enda gasten, jippie...
Det kandes som de langsta timmarna i mitt liv tills jag fick aka darifran och da vantade anda ett antal flyg for att ta mig till Bangkok.
Nairobi-Doha-Bombay-Bangkok och overallt ar det en ny tidzon....jobbigaste hittills.
I doha fick jag for mig att ringa hem, grymt jobbigt nar Maja sa att hon saknade mig...=( men skont att prata med alla mina kara.

Har ar kl nu 16.12 och jag ska ge mig ut pa upptacktsfard (ingen anning vad kl ar hos er, tappade bort svensk tid pa flygen =))

some more pics

Angie & Madde pa trappan till hotellet i mombasa

poolen =)

Angie & Madde solar sig

travellers beach hotel ut mot havet

the beach

pa dagarna ligger dessa batar pa land =) tidvattnet...

Ziggy & Tiger Tail

mitt ensamna lilla rum i nairobi

mat for en!!!

sovsalen pa hostelet i bangkok

entertainment pa hostelet =)

Mombasa

Jag skrev tidigare att vi skulle ta ett 13 timmar langt tag fran nairobi till mombasa, men det blev 21 timmar tillslut da dom var tvungna att rensa sparet, mitt ute i ingenstans =)
Nar vi sen akte forbi dar de rensat lag dar ett annat litet tag, nerknuffat fran sparet =)

Madde & Angie tyckte inte om att aka tag sa lange och nar Angie upptackte att det bodde kackerlackor under hennes "sang" flippade bada ur =)
Medans de var runt och letade reda pa nan som kunde hjalpa dom, haffade jag tag pa en kille som jobbade dar och flortade till mig en ny hytt =)

Val i mombasa hittade Madde & Angie tre rastafari snubbar som vi partade med en kvall, men mest sa solar & badar vi, forutom igar da vi alla tre var aspackade...

Vi lag vid poolen och solade nar en geting stack mig, den satt kvar dar och Madde ropade pa nan som jobbade dar att hjalpa mig da hon inte visste vad hon skulle gora, en ung kille kom och "raddade" mig. han tog bort getingen och taggen som satt kvar, sen hade vi plotsligt bjudit med honom pa en kortspelar kvall =) som senare ledde till en klubb i byn och tre valdigt packade tjejer... men lugn vi hade koll pa varandra.
Men idag ar jag sa bakis att jag bara legat pa rummet och matt illa, ont pa skinkan har jag oxa, for tydligen ramlade jag pa baken nar jag skulle satta mig ner!!!

til next time, lots of love.

Safari pics

Det gar inte att forklara hur otroligt coolt det var att se dessa varelser helt i det fria =)

Jag & madde

Giraffer =)

Jag dansar med Samburu folket!!!

Leopard!!

I like big butts and i cannot lie

Hyenor

Madde, angie & jag vid Lake Nakuru

noshorningar

Stor lastbil fastnade i sanden vid Lake Nakuru

Behover jag ens saga nagot!!!

Moses och en stark pytonorm...

Promenad med giraffer och zebror =)

En safari bil korde omkull bredvid farska lejon spar =)

det fanns manga lejon i massai mara

Gepard!!

Rest in pieces!

fler elefanter =)

Massaiernas dans runt elden, kan inte ens forsoka forklara vilken haftig upplevelse det var =)

Taget till mombasa som tog ca 21 timmar

Nu vantar solen och poolen =)
ha det bra

update =)

Jambo

Antligen far jag blogga =)

Flygresan hit till nairobi gick faktiskt ratt snabbt och smartfritt med undantag for nar bade jag och vaskan pep i london. De tog ut allt ur vaskan och testade i en maskin, till slut fick jag med mig allt utom tandkramen som var for stor!!! som tur var, var flyget lite forsenat sa vi hann med det =)

val i nairobi bodde madde och jag en natt pa ett uhm enkelt hostel och vi fick inte ga ut da det var for farligt =)

Safarit borjade med en 8 timmars bilresa ut i kenya, till samburu national park. det forsta vi sag i parken pa vagen till varat talt kamp var 2 st lejon som lag och latade sig. Hur haftigt som helst.

Under veckan vi var pa safarit har vi varit pa 3 national parker samburu, lake nakuru & massai mara och sett sa mkt djur bla giraffer, zebror, fler lejon, flodhastar, geparder, hyenor mm det ar helt sjukt hur nara man kommer. Vi stannade ocksa till vid lake navisha och tog en promenad med zebror, giraffer, buffalo & en pytonorm!!!

I alla parker var det staket runt the camp utom i massai mara dar vi bodde granne med masajerna som agerade vakter, det var grymt coolt att vakna upp mitt i natten till djudet av hyenor och babianerna som bodde utanfor taltet =)

Vi har varit med om sa mkt pa denna korta tid som kissat ute nagra meter fran vilda lejon & gepard, hjalpt en stor safari lastbil som hade fastnat, langat stenar for att fixa vagen som hade regnat bort =)

Men det allra basta hittills ar klart nar masajerna dansade runt elden for oss, sa coola snubbar =)

Nu ska jag lagga mig vid poolen tills vi ska ta taget till mombasa i kvall, det ar ca 50 mil dit men det tar 13 timmar med tag =)

bilder kommer nar eller om jag hittar ett snabbare internet.