Puerto iguassu, Salta i norra Argentina & Bolivien.

Jag tog en förbetald dyr tur med hostelet jag bodde på på den brasilianska sidan av iguassu, över till den argentinska. Där jag med andra backpackers gick omkring en hel dag & tittade på helt underbara vattenfall :)

Sen tog jag en over night buss till Resistencia, där jag stannade på bussplatsen i 12 timmar då jag inte mådde bra & inte orkade ta mig in till stan. Jag tog ännu en over night buss till Salta i norra Argentina.
Jag hittade ett hostel & stannade sedan i säng i några dagar :(

Jag hade träffat två svenska tjejer på den brasilianska sidan av iguassu & nu träffade jag på dom igen på bussstationen i salta. Eftersom vi skulle resa till samma ställe bestämde vi oss för att resa tillsammans.
Ta en over night buss till bolivianska gränsen dagen efter :)
Vi hade dessutom sällskap med två holländska killar. Jag & en av tjejerna Pernilla gick en liten tur i Salta bla uppför ett berg, eftersom jag inte sett nåt alls då jag varit sjuk.

Vi tog bussen till den bolivianska gränsen & traskade över bron in i bolivia & villazon :) väl där kände de flesta av oss av höjden så vi köpte coca blad, satte oss ner på varsin bänk & väntade på resultat :)
Efter en stund mår du lite bättre men det händer inget spec.

Vi tog tåget upp till Uyuni där den största saltsjön ligger. När vi klev av tåget höll vi bokstavligen talat på att frysa arslet av oss, så vi tog första bästa hostel & kröp ner i sängen direkt då klockan var mitt på natten.

Det enda vi tänkt göra i Uyuni var saltsjön så vi tog en tur ut dit. riktigt coolt att kliva omkring på salt, gott var det oxå :) (bilder finns på facebook)

Sen tog vi en lokal buss till världens högst belägna stad Potosi, där vi bara stannade över dagen.
Vi tog en buss upp till Sucre, där vi shoppade lite, drack lite & kollade lite dinosariespår :)

Tyvärr blev Pernilla sjuk & när vi sen kom till copacabana & lake titicaca var Louise oxå sjuk, vilket resulterade i att vi stannade i copacabana i en dag & jag åkte ut till solön över en halvdag & tittade bla på en inka trappa :)

Vi satte oss sedan i en till buss & tog oss över gränsen till Peru & upp till Cusco, där vi är nu.
Imorgon ska vi börja vandringen mot machu picchu :)

Vi hörs efter det :)

Puss & Kram

p.s när vi åkte buss till lake titicaca var vi tvungna att åka över en river, bussen stannade, människor klev av, vi fattade ingenting så vi satt kvar. bussen kör ut på en vinglig liten träpråm & kör över. upplevelse = yay

Brasilien.

Natt bussen till Brasilien & Florianopolis, hämtade upp oss vid vägkanten utanför Punta del Diablo ca 8pm. Ross somnade rätt snabbt & jag, becs & shae delade på en flaska vin & pratade strunt. Bussen tog bara ca 14 timmar, så vi var i Floripa vid 10 tiden.
I Floripa hittade vi fler människor att umgås med & en kväll bestämde vi oss för att spela fotboll. Det var tre tjejer & 9 killar. Både jag & becs lyckades göra mål :), Vi gick till stranden( men det var lite för kallt att sola) & åt goda middagar med trevliga människor.

Ross & Shae hyrde en bil för att åka runt ön & tog oss med. Ross envisades med att betala nästan allt åt oss, vi lyckades betala för en lunch en gång, men det var för att vi la pengarna framför honom & sprang iväg :).

Vi gick ut på en ”foho” klubb & drog med Ross också :) det var hans & shaes sista kväll med oss & vi lyckades köpa Ross en drink :)

Floripa var awesome men vi ville vidare & en vän hörde av sig & sa att dom skulle till en ö över helgen så vi drog med oss Kasper (dansk) Stefano (tysk) & Rob (ozzie) hyrde en bil & körde till ön, eller till båten som tog oss till ön :)

Första kvällen där blev vi ordentligt fulla eller åtminstonde jag & Rob. Ön var liten & mörk på kvällen, inga lampor. Jag & Rob tappade bort de andra & gick vilse :)

Dagen efter upptäcker Rob att han tappat bilnyckeln, som han av nån anledning hade med sig ut kvällen innan. Efter lite letande hittar vi nyckeln i en hammock längre ner på gatan.
Den kvällen var vi på´tt igen men vi lämnade bilnyckeln hemma.

Efter helgen körde killarna oss till Curitiba där vi skulle ta bussen till Sau Paulo. Vi hade hört att Sau Paulo var ett nothing place så vi bestämde oss för att bara stanna en natt, vilket jag är glad för, det var inget spec med den staden. Vi gick omkring i staden hela dagen men hamnade mest i en massa kyrkor.
Vi såg en hemlös gammal man med en strategiskt placerad kartong som kläder & vi tyckte det var så hemskt att vi gick & köpte byxor & en tshirt till honom, men när vi försökte ge honom kläderna blev han offended & började skrika åt oss :(

Det slutade med att vi lämnade kläderna vid en gåvobox i en av kyrkorna. Sen var vi jättesena till bussen som skulle ta oss till Parati, vi köpte billjetten kl 15:58 bussen skulle gå kl 16:00. På grund av oss gick den 16:10…ups.

Vi kom till Parati ca 6 timmar senare. Det var under brasiliens independence helg eller nåt liknande så det var party party i staden & nästan inga hostel lediga, men vi hittade ett som hade 2 sängar men i olika rum. Vilket vi inte brydde oss om men av nån anledning trodde de det, så de tog ut madrasserna & la dom i datarummet & kept saying, här får ni vara själva, bara ni två!?! Men det funkade toppen, vi fick lixom tv, data & ett billigare pris :)

Vi hörde att det var en konsert på gång så vi gick ut igen för att kika vad det var. Hittade två brasilianer? ett par som vi senare mötte upp i rio :) & dansade lite, kul men kort kväll.

Dagen efter det kikade vi runt i denna kolonianska lilla stad, som var riktigt vacker. innan vi tog lokal bussen till ett cachaça stilleri & provsmakade en massa av spriten & deras egna likörer :) Vi åt en traditionel lunch/middag med bla ris & bönor, på stället.

När vi sen skulle ta bussen tillbaka träffade vi på fler backpackers & tog följe med dom till ett vattenfall dom skulle till i närheten. En av tjejerna, Tracy skulle precis som vi till Ilha Grande följande dag så vi bestämde oss för att åka tillsammans.

Det blev en rolig resa, med en billig lokal buss i ca 3-4 timmar. Åkandes hit & dit samtidigt som man fick hålla i våra väskor :) Men vi kom fram till båt kajen & slutligen till ett extremt dyrt hostel på Ilha Grande, där vi sedan stannade några dagar. För en massa party, bla en booze cruise, som är precis vad det låter som  ;) & sol.

Vi tog oxå några timmars promenad genom skogar för att ta oss till ett vattenfall & den finaste stranden på ön :)

Efter ön blev det Rio de Janeiro, där jag & becs hade ordnat couch surfing hos en ung kille boendes ett kvarter från copacabana :) Hans lya var inte stor & vi fick sova i hallen på en typ bäddsoffa gjord för en :).
Men det funkade bra & vi stannade hos Helio hela veckan istället för de tre dagar vi hade kommit överäns om innan.

Helio var en karaktär :) bla fick vi övertala honom om att inte ta med fjäderboan ut en kväll :) hihi. Han trodde att han var en riktig don juan. Han hade vart i sverige & ville flytta dit så han höll på att lära sig svenska, riktigt duktig faktiskt men för tillfället använde han det han kunde för att få tjejer  säng, vilket till min stora förvåning faktiskt funkade, haha.

I Rio partade vi lite mer & såg självklart alla eller de flesta sevärdheter, som the christ, copacabana, sugerloaf mountain, Lapa street party & selaron trappa där vi träffade på själva artisten, som lät oss sätta dit varsin kakelplatta på trappan, ashäftigt :)

(Escadaria Selarón är en världsberömd trappa i Rio de Janeiro, Brasilien. Det är den chilenske konstnären Jorge Selarón som hävdar det som "min hyllning till det brasilianska folket" han har arbetat med att sätta gröna, gula & blå, brasilianska flaggan, & röda kakelplattor på denna trappa i ca 20 år. Numera finns det oxå kakelplattor från runtom i världen, bla 3 st från sverige.)

Vi hade oxå lite slappar dagar då vi bla mötte upp Ben (en kille vi umgicks med på ilha Grande) & gick på bio, mys då det spöregnade ute :)

Sen tog becs & jag flyget till Salvador som ligger mer norrut, där vi redan första kvällen träffade på tre trevliga killar, varav en bestämde sig för att följa med oss till den lilla ön Boipeba vi skulle till :) men innan ön vart det en sightseeingsdag i salvador :)

Det kunde ha kostat oss ca 350kr att ta oss till boipeba på ca 2 timmar men eftersom vi är backpackers & inte flashpackers tog det oss ca 7 timmar & 100kr :)

Väl på Boipeba hittade vi ett billigt litet hotel med världens godaste frukost. Eftersom det inte var säsong var det vi & kanske 5 andra turister på ön, men det hindrade inte oss från att köpa sprit, blanda vår egen caipirinha( som jag btw är jätte trött på nu) & bli superfulla :) resten av tiden spenderades bakis på stranden :)

Drew som vi reste med åkte tillbaka hem till australien & jag & becs reste vidare till en annan liten ö, men denna var mer turistfälla & vi lyckades bränna våra rumpor så vi knappt kunde sitta :) + mer caipirinhas.

Efter några dagar där åkte tillbaka till Salvador & street partyt där :) tyvärr mådde jag inget vidare så det fick bli en kort kväll. Dagen efter det träffade vi på ett gäng canadesiska killar som vi visade runt & som tack lagade de mat till oss & got oss fulla.

Den natten  tog vi inte någon säng på hostelet utan drack tills det var dax att ta oss (riktigt fulla) till flygplatsen :) Allt funkade galant. Det enda konstiga var att vi skulle byta plan i en annan stad men vi hamnade direkt i Sau Paulo. Varken jag eller Becs kom ihåg att vi hade bytt plan eller att vi ens landat tidigare, något förvirrade fick vi veta att det hade varit problem & därför hade vi flygit direkt till Sau Paulo...

I Sau Paulo sa jag & Becs hej då, det var riktigt jobbigt. Vi har rest tillsammnas i 2 månader, längre än jag någonsin rest med någon annan & det har gått så sjukt bra. Det var tårar & ett kort hej då för vi orkade lixom inte. Men vi har fyra år på oss att besöka varandras hem samt träffas nånstans i världen för lite mer resa :)

Jag satte mig på den billigaste & skabbigaste bussen jag kunde hitta & åkte till foz de iguasu, där jag hade en dag innan jag skulle vidare till den argentinska sidan puerto iguasu. Tyvärr forsade det ner så jag missade den brasilianska sidan :( Men det kan jag leva med :)

Det har tagit mig för evigt att skriva detta, jag vet men men, snart kommer norra argentinas & Bolivia för er :)

Puss & Kram

Uruguay.

Jag & Becs skyndade oss som tusan för at hinna med båten från Buenos Aires, Argentina till Colonia del Sacramento, Uruguay. Vi hann precis (& jag menar precis) & kom till Colonia en timme senare =)

Väl där hittade vi 4 amerikanska studenter (de studerade en termin i  BA (Buenos Aires)) i vårat dorm room, vi följde med dom på middag då kl var framåt åtta. Men eftersom de 2 senaste kvällarna i BA var riktiga party kvällar, var jag ganska bakis & så så trött att jag höll allvarligt på att somna vid bordet, så vi gick ”hem” ganska tidigt.

Dagen efter hyrde vi en golfbil för 6 personer & åkte omkring i Colonia sjungandes för full hals =) sedan provade vi chivitos som typ är en massiv burgare med allt på, typisk för uruguay.
Amerikanerna åkte tillbaka till BA men becs & jag hade en dag till i Colonia & den dagen spenderade vi med att gå omkring i gamla staden.

Nästa stop var huvudstaden Montevideo, som kändes som ett nothing place, vi var rätt uttråkade där men var tvungna att stanna då becs (som är australienare) var tvungen att fixa sitt visum in till Brasilien.
Vi träffade på 2 holländska tjejer men umgicks bara med en då den andra var rätt udda, supertrevlig men udda, bla åt hon ingenting för att spara pengar & hon försvann alltid ut nånstans…
tror att merel var rätt glad för lite annat sällskap, vi cooked mat tillsammans & drack en massa konstiga drinkar innan vi gick till ett 80 & 90 tals party, där folk var utklädda till allt möjligt.
Det var superkul men tyvärr, eftersom de börjar parta när vi hemma i sverige oftast redan har slutat, stannade vi bara en timme, men det var kul så länge det varade. =)

Tyvärr hamnade vi i Montevideo när det var en helgdag, & därför tog becs visum längre tid än vanligt, men den 4 dagen var det klart & vi övertalade tjejen som hade satt sig vid vårt frukostbord att åka med oss till Punta del Este (som är uruguays semesterställe), en timme senare var vi på väg =)
Det visade sig att Punta del Este var en riktig spökstad under vinterhalvåret & de enda andra turister vi såg var 2 ozzie (australienare) becs träffat på ambassaden i montevideo & hjälpt med deras visum =)

Vi hade 2 nätter i Punta del Este innan vi hoppade på bussen igen, denna gång till den lilla ”staden” Punta del Diablo. Med på bussen var de 2 ozzies, Shae som backpackar runt sydamerika & hans pappa Ross som kommit för att åka med i 3 veckor =)
Vi kom att resa tillsammans ända tills de lämnade oss i Florianopolis, Brasilien. En vecka senare.

Punta del Diablo, var min favvo i Uruguay, liten fiskar by med up & coming turist drömmar =) skulle inte ha nåt emot att hamna där igen, vi stannade bara en natt då vi redan hade bokat buss till brasilien (något becs var tvungen att ha om hon ville ha visum…bra att vara svensk ibland ;))

Vi hade en super mysig kväll i Punta del Diablo med vin, monopol & senare brasa & gitarr, det var sent när vi äntligen gick & la oss. Men det tog lång tid att faktiskt somna då vi hade en snarkare ibland oss.

Det var min uruguay trip i en rough summary.