Påskön

Den 18 juni sa jag hej då till mina holländska vänner & åkte till flygplatsen, där jag ringde pappa & sjöng lite (happy birthday på engelska då jag inte kom på den svenska :/) det var ju morgon, den 19 där hemma :)

Det var ca 25 pers på mitt stora flyg (bla ett svenskt par, som frågade om jag var svenska då de såg min fjällräven ryggsäck :))till Påskön så efter vi hade lyft fick alla lägga sig på mitten platsera (3 stolar i rad) & sova ;) Awesome.

På påskön kom en kille & hämtade mig & en annan passagerare. Han körde runt staden först, för att visa var saker & ting var, det tog ca 3 minuter... :)

Första dagen gick jag runt & letade efter en adapter men det gick inte så bra då massa butiker stängde för siesta kl 3. Men jag var inne på ett ställe & frågade om de sålde adaptrar? vilket de inte gjorde men de hade en jag kunde låna...gratis...Awesome.

Jag träffade oxå en snubbe vid namn Keith, som jag hyrde mountain bikes med de 2 första dagarna. Det var hard work, vägarna är mest för 4x4 bilar så ni kan ju tänka er hur min rumpa värkte efter 2 dagar på en jävla hård sadel :/ Men vi såg mkt, bla några grottor & moai (stenansiktena)

När vi lämnade tillbaka cycklarna visade kvinnan där att dom hade extra skydd för sadeln som dom hade glömt gett oss...grrr.

Den kvällen (efter att jag nästan satt eld på köket...ups) tyckte vi att vi hade förtjänat en massa vin & drack oss lite små fulla :)

3e dagen hyrde vi en bil & tog oss till de sites som var lite längre bort, tyvärr hade jag glömt ladda min kamera & det var på de här ställerna man verkligen ville ha kamera, tro mig, finns inte ord som kan beskriva...men tur i oturen, Keith är en proff frilans fotograf så han tog kort åt mig med :)

Tror dock att det hade varit bättre om han varit vanlig turist & jag hade fått mer bilder från honom, men men...

Sista hela dagen innan jag skulle vidare, hade jag tänkt posta lite vykort & få en rapa nui (påskön) stämpel i mitt pass & sedan ta mig till museet. Men tyvärr stängde både posten & museet tidigt den dan, så det blidde inget sånt för mig :(

Anyways, kom nyss till Santiago & är exited :)

Tahiti.

Stället jag bodde på är super mysigt, det känns lite som en stuga på landet :) Det finns 2 mindre stugor på tomten, 1 rum på nedervåningen i "stora" huset & ett dorm room med 6 sängar på övervåningen. & ett litet kök på "terassen". Gården är precis på stranden så det är toppen här :)

I början på Tahiti var jag jätteförkyld, tyckte synd om de andra i mitt dorm room men men...

Det var jag & 2 killar från Hong Kong i dorm rummet först, de var helt sky crazy hehe med det menar jag att de kom hit med mer kameror, spec linser & kikare än de hade kläder :)

De visade mig milky way, olika planeter & stjärnor. De var här för att se en total eclipse men de var tvungna att åka till en liten ö för att se den...

Jag åkte med ett holländskt par & en "ovanlig" mexikan för att se en 99% eclipse det funkade det med :)

Efter eclipsen åkte vi tillbaka "hem" för att se 2 halvlek Holland - Spanien, vilket vi alla vet Spanien vann :)

Det var Paulas 50årsdag så de var inte så lessna för det utan bjöd på tårta ist :)

Jag har mest bara latat mig med en bok & bränt mig på näsan :)

Men en dag följde jag med Franz & Paula (holländarna) på lite äventyr, vi gav oss ut för att hitta några grottor man kan simma igenom. Efter att vi hittat vägen & realised att man bara kan ta sig upp med en 4x4, parkerade vi & började gå. Efter ca 7 km uppför kom vi inte längre, vägen dit var avstängd så det var bara att ta sig ner igen, lite snopet...

Dagen efter det tog jag mig in till Papeetee för lite sightseeing & internet :) Jag är riktigt glad att jag gjorde det, då jag av en slump upptäckte att mitt flyg var flyttat till den 15...gissa vilken dag jag var där...just de, den 15, men flyget hade redan lyft för länge sen när jag upptäckte detta, så jag blev lite skraj.

Jag köpte ett telefon kort för 100kr för att ringa LAN Airlines men numret jag hade gick till england & för dom var det mitt inatten så ingen var där att ta mitt samtal...

Jag gick till turist informationen för att kolla om dem visste om det fanns nån LAN Airlines kontor i papeetee, vilket det gjorde. Väl där  kollade de i sina datorer men jag var inte med på några flyg mellan papeetee - Easter Island eller Easter Island - Santiago...

När jag var i Nya Zeeland ringde jag till British Airways & ändrade mitt datum hem (kommer hem den 6 dec ;)) antagligen har kvinnan jag pratade med då, råkat ändra datum på mitt flyg till påskön oxå & eftersom jag inte var på det flyget blev mitt flyg från påskön till Santiago avbokat automatiskt.

Som tur var kunde de få in mig på mitt bokade flyg igen, men jag får flyga ifrån påskön en dag tidigare än beräknat, men det ordnade sig ialla fall :)

Mina sista dagar på tahiti spenderades i solen & i lagunen i en kajak, såg några hajar simma omkring där :). Min sista kväll bjöd Paula & Franz på pizza, mums det var gott efter typ 2 månader på makaroner :)

Nya Zeeland.

Jag & Helén tog flyget från Sydney till Auckland, där vi stannade nära flygplatsen över natten. Dagen efter var det midsommarafton & vi flög vidare till den södra ön & Christchurch. I Christchurch gick vi runt i stan & letade mössa & vantar till Helén & leggins & baströja till mig. (Skulle tro att ni hade en mysigare midsommar :/) Det var en mysig liten stad på ca 40 000 invånare & därmed den största på södra ön & den 2a största på Nya Zeeland :) Auckland är störst med några miljoner invånare...

Dagen efter det hoppade vi på en liten Kiwi Experience buss, som skulle ta oss till den stora bussen, vi sen skulle kalla hem i ca en vecka. Med på den lilla bussen var 2 tyskar, Birgit & Stefan,som vi skulle komma att spendera mkt tid med. Första natten med alla nya människor spenderades på ett hostel i Westport.

Jag & Helén delade rum med 4 unga engelska tjejer & genast fick vi höra skvaller från gårdagskvällen. (vilket var bussens första kväll) Tydligen kallas Kiwi Experience bussen för The Green Fuck Bus, & tro mig jag förstår varför, haha :)

Även fast man inte fick dricka på hostelet, bjöd vi in lite folk på rummet för just precis det :) Bla träffade vi på den enda andra svensken ombord, Jonas. Men "partyt" slutade tidigt då jag, Helén & 2 av tjejerna i vårat rum skulle upp tidigt för att åka & rida :)

Jag var den enda som inte riktigt ridigt förut & det var lite läskigt men den enda som ramlade av var guiden :)

Den kvällen var det dags för maskeradparty, Killarna klädde ut sig till tjejer, väldigt slampiga tjejer... & vi tjejer fick göra en outfit av sopsäckar. Sen var det bara att parta :) Men som vanligt var det en rätt tidig morgon så det blev inte så sent.

Nästa ställe var Franz Josef där vi stannade 2 nätter, då de flesta skulle ta en hike på fox glacier, Men jag & Helén kände oss mer äventyrliga än så & bestämde oss för att isklättra istället.

Det var riktigt kul & läskigt, fast jag gillar bergsklättring bättre dock. Vår busschaufför var tvungen att varna oss  för alla grabbar som jobbar på glaciären, då Franz Josef har högst statistik på könssjukdomar i Nya Zeeland...Tyvärr förstörde det "utsikten" lite då jag kept wondering vad den där glaciär snubben har, eller han där borta vad har han...

Det var också här jag gjorde mitt skydive, 12000 ft upp, över glaciären :)

Det var instruktörens sista hopp för dagen & jag tror att han var lite trött på att bara hoppa ut för han frågade om jag ville göra en backflip... jag var livrädd men tänkte att om jag dör idag gör jag det även om vi bara faller så varför inte göra en backflip först, hihi. Sagt & gjort, fy fan så häftigt det var wiiihiiiii :)

Vi spenderade 1 natt i Wanaka men gjorde inget spec där. Sen for vi till Queenstown, the party town :)

Vi kom dit på eftermiddagen & det första vi gjorde var att gå med killarna & äta en fergburger, tydligen något man måste göra i Queenstown. Gott var det men fan så stora dom där burgarna är :)

På kvällen skulle vi parta, parta, parta & det började bra, på pojkarnas rum med vodka, lime & sprite...mums, men när vi gick ut & hamnade på en hemsk bar, hade jag sååå tråkigt att det slutade med att jag gick hem tidigt.  Kvällen efter dock...Vi gick på en pub crawl & jag var väldigt full, precis som på alla de andra pub crawles jag varit på :)

Dagen efter det var det dags för mig att ställa mig på ett par skidor :) Jag var lite småskraj men jag tyckte att det gick rätt ok, det tyckte Helén & Nee (en av killarna på bussen), som båda är vana åkare, också. De typ övertalade mig att jag nog skulle klara en svårare backe, tjena, men dum som jag är provade jag...Det tog ca 10 sec innan jag låg mage ner, fötterna upp i en snödriva med Helén & Nee på var sida om mig, vikta av skratt...hmm.

Som tur var var det bara mitt självförtroende som blev skadat :)

Jag ramlade några fler gånger innan vi var nere vid botten, & jag kunde ta liften upp till nybörjar backen igen. :)

Jag blev förkyld (vilket kan bero på att jag inte hade nån jacka på mig på pub crawlen...ups) & spenderade de sista 2 kvällarna i sängen :( en morgon hittade jag dock ett "kärleksbrev" i min sko...

Jag, Helén, Jonas & Georg (en annan tysk ny kompis från bussen) tog en promenad & sen fika innan jag drog med mig Jonas på "date", eclipse på bio :)

Sen tog det oss 2 dagar att ta oss upp till Auckland igen, där Helén hade 1 dag innan hennes flyg tillbaka till sverige, hon spenderade den på stan medans jag låg i sängen & mådde skit, i 2 dagar innan mitt flyg till Tahiti.