Nya Zeeland.

Jag & Helén tog flyget från Sydney till Auckland, där vi stannade nära flygplatsen över natten. Dagen efter var det midsommarafton & vi flög vidare till den södra ön & Christchurch. I Christchurch gick vi runt i stan & letade mössa & vantar till Helén & leggins & baströja till mig. (Skulle tro att ni hade en mysigare midsommar :/) Det var en mysig liten stad på ca 40 000 invånare & därmed den största på södra ön & den 2a största på Nya Zeeland :) Auckland är störst med några miljoner invånare...

 

Dagen efter det hoppade vi på en liten Kiwi Experience buss, som skulle ta oss till den stora bussen, vi sen skulle kalla hem i ca en vecka. Med på den lilla bussen var 2 tyskar, Birgit & Stefan,som vi skulle komma att spendera mkt tid med. Första natten med alla nya människor spenderades på ett hostel i Westport.

Jag & Helén delade rum med 4 unga engelska tjejer & genast fick vi höra skvaller från gårdagskvällen. (vilket var bussens första kväll) Tydligen kallas Kiwi Experience bussen för The Green Fuck Bus, & tro mig jag förstår varför, haha :)

 

Även fast man inte fick dricka på hostelet, bjöd vi in lite folk på rummet för just precis det :) Bla träffade vi på den enda andra svensken ombord, Jonas. Men "partyt" slutade tidigt då jag, Helén & 2 av tjejerna i vårat rum skulle upp tidigt för att åka & rida :)

 

Jag var den enda som inte riktigt ridigt förut & det var lite läskigt men den enda som ramlade av var guiden :)

 

Den kvällen var det dags för maskeradparty, Killarna klädde ut sig till tjejer, väldigt slampiga tjejer... & vi tjejer fick göra en outfit av sopsäckar. Sen var det bara att parta :) Men som vanligt var det en rätt tidig morgon så det blev inte så sent.

 

Nästa ställe var Franz Josef där vi stannade 2 nätter, då de flesta skulle ta en hike på fox glacier, Men jag & Helén kände oss mer äventyrliga än så & bestämde oss för att isklättra istället.

Det var riktigt kul & läskigt, fast jag gillar bergsklättring bättre dock. Vår busschaufför var tvungen att varna oss  för alla grabbar som jobbar på glaciären, då Franz Josef har högst statistik på könssjukdomar i Nya Zeeland...Tyvärr förstörde det "utsikten" lite då jag kept wondering vad den där glaciär snubben har, eller han där borta vad har han...

 

Det var också här jag gjorde mitt skydive, 12000 ft upp, över glaciären :)

Det var instruktörens sista hopp för dagen & jag tror att han var lite trött på att bara hoppa ut för han frågade om jag ville göra en backflip... jag var livrädd men tänkte att om jag dör idag gör jag det även om vi bara faller så varför inte göra en backflip först, hihi. Sagt & gjort, fy fan så häftigt det var wiiihiiiii :)

 

Vi spenderade 1 natt i Wanaka men gjorde inget spec där. Sen for vi till Queenstown, the party town :)

Vi kom dit på eftermiddagen & det första vi gjorde var att gå med killarna & äta en fergburger, tydligen något man måste göra i Queenstown. Gott var det men fan så stora dom där burgarna är :)

 

På kvällen skulle vi parta, parta, parta & det började bra, på pojkarnas rum med vodka, lime & sprite...mums, men när vi gick ut & hamnade på en hemsk bar, hade jag sååå tråkigt att det slutade med att jag gick hem tidigt.  Kvällen efter dock...Vi gick på en pub crawl & jag var väldigt full, precis som på alla de andra pub crawles jag varit på :)

 

Dagen efter det var det dags för mig att ställa mig på ett par skidor :) Jag var lite småskraj men jag tyckte att det gick rätt ok, det tyckte Helén & Nee (en av killarna på bussen), som båda är vana åkare, också. De typ övertalade mig att jag nog skulle klara en svårare backe, tjena, men dum som jag är provade jag...Det tog ca 10 sec innan jag låg mage ner, fötterna upp i en snödriva med Helén & Nee på var sida om mig, vikta av skratt...hmm.

Som tur var var det bara mitt självförtroende som blev skadat :)

Jag ramlade några fler gånger innan vi var nere vid botten, & jag kunde ta liften upp till nybörjar backen igen. :)

 

Jag blev förkyld (vilket kan bero på att jag inte hade nån jacka på mig på pub crawlen...ups) & spenderade de sista 2 kvällarna i sängen :( en morgon hittade jag dock ett "kärleksbrev" i min sko...

 

Jag, Helén, Jonas & Georg (en annan tysk ny kompis från bussen) tog en promenad & sen fika innan jag drog med mig Jonas på "date", eclipse på bio :)

 

Sen tog det oss 2 dagar att ta oss upp till Auckland igen, där Helén hade 1 dag innan hennes flyg tillbaka till sverige, hon spenderade den på stan medans jag låg i sängen & mådde skit, i 2 dagar innan mitt flyg till Tahiti.

 

Vår resa på Australien & genom Nya Zeeland var över :(

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0