Chile

Jag landade på kvällen i Santiago & tog mig in till stan. Väl på hostelet tänkte jag ta mig en varm dusch, men tyvärr var den iskall. Precis som resten av hostelet, sov fullt påklädd hela min vistelse där. Det var varmare att vara ute på dagarna då solen värmde upp en lite.

Men människorna som jobbade där var underbara :) Träffade oxå en österikare & en fransman jag umgicks ganska mkt med, tillsammans med 2 tjejer från peru & argentina. alla fyra pratade spanska...

Tror att det var typ min andra eller tredje kväll där, som ett gäng från hostelet gick till "La Piojera" för en "terremoto" "Terremoto" betyder jordbävning & är en typisk chilensk drink. Den heter jordbävning för att efter du har druckit några (eller 1 i mitt fall) försvinner fötterna under dig :)
Drinken är gjord på halva glaset vitt vin & halva pisco med ananas on top.

Efter det tog dom mig till en annan bar för en pisco sour sen tillbaka till hostelet där jag dansade på billjardbordet ;) Partade rätt mkt i Santiago men gick aldrig ut...

Jag & mina vänner gick runt i hela Santiago på sightseeing, awesome :)

Amerikanen jag har haft en liten crush påhörde av sig, han hade haft en olycka i Bariloches skidbacke & blev tvungen att opereras omgående. Men nu var han bättre & i Santiago med han pappa, som ville bjuda oss på middag.
Det blev en rolig kväll, även fast jag av nån anledning var lite nervös när jag gick dit, Började med att pappan (Frank) tyckte att han & jag skulle dela på en flaska vin då Cam ville ha öl. Efter middagen gick vi till deras hotelbar & drack ännu mer. (kände mig rätt malplaserad i det fancy hotelet) Det visade sig att Frank var lika lättpåverkad som jag :) hihi

Någonstans i min vistelse i Santiago bestämde sig vi oss för att åka till Valparaiso, en kuststad med färgglada hus :) När vi kom dit till hostelet behövde personalen där se mitt pass (oftast behövs inte det då jag kan mitt passnummer utantill) jag orkade inte gå upp till rummet med passet igen, så det fick följa med ut.

Efter några timmars promenad, när vi var på väg tillbaka till hostelet, sprang en kille fram & tog tag i min axelremsväska & ryckte neråt  så att spännena gick sönder & sprang iväg. Mina 2 killkompisa sprang efter. Min rånares 2 kompisar vänder sig om & springer mot mig istället, den ena kastar en stor sten mot mig, men missar.
Jag står där själv i ca 30 minuter, tänker på allt som finns i väskan. Kamera, mp3, mobil, ganska mkt pengar, usb minne & passet med alla stämplar från min resa.

Men ju längre tiden går desto mer tänker jag på mina vänner, tänk om de ligger sårade på marken nånstans.
Men efter en stund stannar en polisbil framför mig, med mina vänner inside. De har min väska, för fransmannen kom nära rånaren så han tog det han såg i den & kastade den. Det enda som är kvar är mitt pass & min mp3.
Senare hittar jag min kamera i min ficka...;)

Vi åker till polisstationen för att göra en anmälan. På polisstationen sätter sig Gulliermo (fransmannen) på ett glasbord som sjlvklart går sönder, så poliserna tar oss till en affär där han får köpa ett nytt. hihi

Senare på kvällen på hostelet ringer dom från hostelet i santiago bara för att höra så jag är ok, gulliga dom :)

Vet att det har tagit ett tag för mig att skriva detta men jag tror att det var allt som hände i chile. :)

Puss & Kram



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0